Program Millennium Option 1 är VästKoms projektorganisation som företräder kommunerna i Programmet Millennium. Projektorganisationens medlemmar har i uppgift att företräda kommunerna i Programmet, samt samordna och förbereda kommunernas projektorganisationer för införandet av systemstödet Millennium.
I respektive kommun finns en lokal projektorganisation som ansvarar för förberedelser och införandet i den egna kommunen.
VästKoms Program Millennium Option 1 ansvarar för att
- driva, samordna och säkerställa kommungemensamma behov och åtaganden
- se till att det finns kommunal kompetens i Programmet Millennium och att kommunernas implementering följer Programmets tidplan.
- stötta genom att samordna verksamhetsexperter, projektledare och kompetensråd under implementeringen. Program Millenium kommer stödja kommun i nedanstående arbete vilket kan innebära att uppdrag kan samordnas mellan kommuner.
- samordna utbildning enligt metoden ”train the trainer” för kommunerna i de tre etapperna
Varje kommuns lokala införandeprojekt har till uppgift att:
- ansvara för den förändringsprocess som är nödvändig och som krävs för att realisera nyttan av den nya vårdinformationsmiljön
- införa standardiserade processer och tillhörande arbetssätt
- utbilda samtliga egna medarbetare
- ansvara för att etablera integrationer och samverkan med övrig infrastruktur och system samt nationella lösningar i relation till införande av Millennium inom egna IT-relaterade områden
- ansvara för att den egna infrastrukturen följer kraven i avtalet med VGR
- ansvara för plan för och genomförande av systemövergång och datamigrering som ska ingå i den överordnade implementationsplanen
- leda utrullning av optioner i den egna organisationen
- säkra plan för att minimera produktionsstörning vid driftsättning
- säkra intressenthantering och kommunikation
- ansvara för efterlevnad av lagar och riktlinjer som påverkar eller påverkas av konfigurering och användning av optionerna
- delta, bidra och avsätta tid i Program Millenniums samordning.