Eftersom processerna i Framtidens vårdinformationsmiljö, FVM, blir regiongemensamma, samarbetar kommunerna med programmet i förberedelser och genomförande. VästKom samordnar och bjuder löpande in till möten för de olika roller som ingår i kommunernas lokala införandeprojekt för att kunna ge en samlad bild av kommunernas behov till programmet FVM.
VästKoms projekt ”Kommun-FVM” ansvarar för att
- driva, samordna och säkerställa kommungemensamma behov och åtaganden
- se till att det finns kommunal kompetens i FVM-programmet och att kommunernas implementering av Millennium följer FVMs tidplan.
- stötta genom att samordna verksamhetsexperter, projektledare och kompetensråd under implementeringen. Projekt Kommun-FVM kommer stödja kommun i nedanstående arbete vilket kan innebära att uppdrag kan samordnas mellan kommuner.
- samordna utbildning enligt metoden ”train the trainer” för kommunerna i de tre etapperna
Varje kommuns lokala införandeprojekt har till uppgift att:
- ansvara för den förändringsprocess som är nödvändig och som krävs för att realisera nyttan av den nya vårdinformationsmiljön
- införa standardiserade processer och tillhörande arbetssätt
- utbilda samtliga egna medarbetare
- ansvara för att etablera integrationer och samverkan med övrig infrastruktur och system samt nationella lösningar i relation till införande av Millennium inom egna IT-relaterade områden
- ansvara för att den egna infrastrukturen följer kraven i avtalet med VGR
- ansvara för plan för och genomförande av systemövergång och datamigrering som ska ingå i den överordnade implementationsplanen
- leda utrullning av optioner i den egna organisationen
- säkra plan för att minimera produktionsstörning vid driftsättning
- säkra intressenthantering och kommunikation
- ansvara för efterlevnad av lagar och riktlinjer som påverkar eller påverkas av konfigurering och användning av optionerna
- delta, bidra och avsätta tid i Projekt kommun-FVM:s samordning.
I kommunen har en person rollen som implementeringsansvarig. Kontaktuppgifter för implementeringsansvariga i respektive kommun.